της Ελένης Πορτάλιου

μέλους της Επιτροπής Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού και της Πρωτοβουλίας Πολιτών κατά της Υφαρπαγής της Δημόσιας Περιουσίας

Η  κυβερνητική προπαγάνδα,  η επιθετική πολιτική εκφοβισμού του ΤΑΙΠΕΔ, τα ψεύδη των συστημικών μέσων και ο ισχυρισμός των αντιπάλων μας ότι η υπόθεση έχει κλείσει, δεν πρόκειται να σταματήσουν τον αγώνα της Επιτροπής για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού και όλων όσων μετέχουν στο κοινό μέτωπο αντίστασης. Όχι μόνο γιατί «χαμένος αγώνας είναι αυτός που δεν δίνεται» αλλά και γιατί τα ανοιχτά θέματα στην περίπτωση υφαρπαγής του Ελληνικού είναι πολλά, επίσης η υλοποίηση του σχεδίου «μπάζει νερά» και από την πλευρά του επενδυτή. Εξακολουθούμε να θεωρούμε παράνομη, επιβλαβή για το Ελληνικό Δημόσιο και χωρίς κανένα πραγματικό δημοσιονομικό όφελος τη σύμβαση για το Ελληνικό που ψηφίστηκε από τη Βουλή. Υπενθυμίζουμε ότι:

  • η εισαγγελική έρευνα την οποία διέταξε ο εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος Γ. Δραγάτσης για το χαμηλό τίμημα της παραχώρησης απέδειξε, σύμφωνα με τα πορίσματα δύο πραγματογνωμόνων, ότι το ακίνητο εκποιείται έναντι πινακίου φακής.
  • Η ασυλία από ποινικές ευθύνες για τα 28 Ακίνητα, που ζήτησαν οι «δανειστές» και ψηφίστηκε για όλες τις συναλλαγές μέσω του Υπερταμείου Υφαρπαγής της Δημόσιας Περιουσίας, δεν είναι νόμιμη. Καταργεί την Ελληνική Δικαιοσύνη και τον φυσικό δικαστή, είναι παρέκκλιση από το Ευρωπαϊκό και Διεθνές Δίκαιο και αντιβαίνει στο jus cogens, άρα μπορεί να επιφέρει ακυρότητα στην οποιαδήποτε νομοθετική διάταξη.
  • 40 πολίτες, με επικεφαλής τον Μανώλη Γλέζο και τον ευρωβουλευτή Νίκο Χουντή απέστειλαν προς τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Οικονομικών Εξώδικη Πρόσκληση και Διαμαρτυρία, επισημαίνοντας με αναλυτικό κείμενο τις ευθύνες των εμπλεκομένων στην παρούσα αγοραπωλησία οργάνων (ποινικές, αστικές, πειθαρχικές).
  • Η προσπάθεια κήρυξης ως διατηρητέων των νεωτέρων μνημείων που περιλαμβάνονται στο ακίνητο του Ελληνικού θα συνεχιστεί, πολύ περισσότερο που η εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΠΟΑ τεκμηριώνει και υποστηρίζει την κήρυξη, με την οποία συμφωνούν : Αρχιτεκτονική Σχολή Αθήνας, Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Αττικής, ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ, ICOMOS, TICCHI, Περιφέρεια Αττικής, Επιτροπή Αγώνα για το Ελληνικό,  Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος ΕΜΠ.
  • Επίσης θα συνεχιστεί η προσπάθεια κήρυξης ως αρχαιολογικού χώρου του τμήματος του ακινήτου που ορίζει η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ, ώστε να καταστεί δυνατή η συνέχιση της αρχαιολογικής ανασκαφής και έρευνας στην περιοχή των αρχαίων πόλεων Αλιμούντος, Αιξωνής, Ευωνύμου.

Α. ΑΠΟΡΡΙΠΤΟΥΜΕ ΤΗΝ «ΕΠΕΝΔΥΣΗ» ΤΗΣ LAMDA DEVELOPMENT

Α1.  Μια Ιδιωτική Πόλη 27.000 κατοίκων και 3-3,6 εκατ. τ.μ. δόμησης  εγκαθίσταται στο Ελληνικό

Η Lamda Development αποκτά στο Ελληνικό Δικαιώματα Επιφανείας για 99 έτη (!) και ποσοστό 30% εξ αδιαιρέτου κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή. Κατ’ ουσίαν ιδιοποιείται σκανδαλωδώς το δημόσιο ακίνητο.

Σύμφωνα με το σχέδιο Foster, που συνοδεύει τη σύμβαση, στο Ελληνικό θα δημιουργηθεί μια νέα εσωστρεφής ιδιωτική πόλη 27.000 κατοίκων και δόμησης 3-3,6 εκατ. τ.μ. Στις χρήσεις περιλαμβάνονται κατοικία διαφορετικών ειδών, τουριστικά καταλύματα, καζίνο και συνοδές χρήσεις, κτίρια γραφείων, λιανικό εμπόριο και τεράστια πολυκαταστήματα, κτίρια υγείας – πρόνοιας, ιδιωτικό πανεπιστημιακό συγκρότημα, άλλα κτίρια εκπαίδευσης, πολιτισμού, αθλητισμού. Η εσωστρεφής αυτή πόλη απομονώνει όσους θα κατοικήσουν εκεί, παρέχοντας όλες τις δυνατές εξυπηρετήσεις. Στις ζώνες που γειτνιάζει με ενεργές οικονομικά περιοχές των πέριξ δήμων, λειτουργεί ανταγωνιστικά προς αυτές, καθώς δημιουργεί νέες εκτεταμένες ζώνες γραφειακών χώρων, πολυκαταστημάτων κ.λπ. Πρόκειται για μία ιδιωτική πόλη η οποία θα χρηματοδοτείται από το Ελληνικό Δημόσιο ως προς τις δημοτικές υπηρεσίες και τις κοινόχρηστες λειτουργίες.

Α2.Καταστροφικές οικονομικές, κοινωνικές και οικολογικές επιπτώσεις για την Αττική.  Παραχώρηση αρχαιολογικού χώρου

Στο κορεσμένο οικολογικά Λεκανοπέδιο όπου η Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή είναι απαγορευτική σε νέα δόμηση και στην καρδιά των παράκτιων και γειτονικών δήμων, όπου υπάρχει ήδη τεράστια φούσκα ακινήτων, η φερόμενη ως επένδυση αποτελεί μια καταστροφική οικολογικά βόμβα με τεράστιες επιπτώσεις για την οικονομία της περιοχής, ευρύτερα του Λεκανοπεδίου.

Η νέα ιδιωτική πόλη θα προσελκύσει για ορισμένες, προσιτές οικονομικά λειτουργίες, καταναλωτές από τους κατοίκους των πέριξ δήμων και όλο το Λεκανοπέδιο, πλήττοντας τις ήδη συρρικνωμένες οικονομικές δραστηριότητες της Αττικής. Τα νέα κτίρια γραφείων, τα malls και λοιπά καταστήματα στον άξονα της Βουλιαγμένης και το πλήθος των κατοικιών του σχεδίου Foster θα οδηγήσουν σε οριστικό μαρασμό τη σημερινή αγορά ακινήτων και σε πτώχευση τις σχετικές επιχειρήσεις. Οι νέες κακοπληρωμένες και ανασφάλιστες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν στα ερείπια των μικρών και μεσαίων οικοδομικών, εμπορικών και τουριστικών επιχειρήσεων, της μισθωτής εργασίας, της αυτοαπασχόλησης και των συμπληρωματικών εισοδημάτων από ενοικίαση. Ένα τεράστιο εργοτάξιο θα λειτουργεί για δεκαετίες, δημιουργώντας μόνιμη επιβάρυνση τόσο στις λειτουργίες της πόλης και της ζωής των κατοίκων όσο και στον τομέα του τουρισμού. Χιλάδεις τόνοι μπάζων θα δημιουργήσουν οικολογική καταστροφή στον τόπο απόρριψής τους, ενώ το Αττικό Τοπίο θα εξαφανιστεί με τη μεταμόρφωση της περιοχής μέσα από κατασκευές που παραπέμπουν σε κέντρα μεγάλων πόλεων.

Σχετικά με το διαφημιζόμενο ως αντίβαρο στους όγκους δομημένου χώρου μητροπολιτικό πάρκο 2.000 στρ. η χωροθέτησή του και μόνο στην περιοχή των αεροδιαδρόμων διασαφηνίζει ότι δεν πρόκειται να κατασκευαστεί καθώς η αποξήλωσή τους είναι ασύμφορο έργο για τον «επενδυτή».

Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι για πρώτη φορά παραχωρείται αρχαιολογικός χώρος σε ιδιώτη. Η αρχαιολογική υπηρεσία δεν θα μπορέσει να συνεχίσει τις εργασίες της και κυρίως η δόμηση εκατομμυρίων τ.μ. θα αποτρέψει οριστικά την ανασκαφή – ανάδειξη των αρχαίων πόλεων Αλιμούντος, Αιξωνής, Ευωνύμου.

Α3. Ανύπαρκτο τίμημα

Η υφαρπαγή του Ελληνικού και του μεγαλύτερου μέρους των περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού κράτους συντελείται σήμερα στο όνομα της αποπληρωμής του δημόσιου χρέους, το οποίο σύμφωνα με το πόρισμα της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, είναι «παράνομο, καταχρηστικό, απεχθές και επονείδιστο». Σε κάθε περίπτωση τα 325 δις € του φερόμενου ως δημόσιου χρέους αποτελούν μια μαύρη τρύπα, στην οποία τίποτα δε πρόκειται να προσθέσει το πενιχρό τίμημα από την πώληση του Ελληνικού.

Σύμφωνα με την πραγματογνωμοσύνη του Τεχνικού Επιμελητηρίου (2014) η επενδυτική αξία του Ελληνικού είναι 3 δις €. Σύμφωνα με τις δύο πρόσφατες πραγματογνωμοσύνες, που διέταξε ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος κ. Δραγάτσης, η πραγματική αξία του ακινήτου είναι τέσσερις φορές πάνω από το καταβαλλόμενο τίμημα (α΄ περίπτωση), ενώ το τίμημα των 576 εκατ. € σε παρούσα αξία που θα πρέπει να καταβάλλει η επενδύτρια εταιρεία είναι τουλάχιστον δυόμιση φορές μικρότερο με βάση τη σημερινή αξία του ακινήτου (β΄ περίπτωση).

Σε κάθε περίπτωση το πενιχρό τίμημα θα δοθεί για το χρέος. Όμως, το Ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει άμεσα 134 εκατ. € για τη μετεγκατάσταση των δημοσίων υπηρεσιών που στεγάζονται στο ακίνητο, επίσης το κόστος της υπογειοποίησης της Ποσειδώνος και θα αναλάβει, από την πρώτη μέρα δημιουργίας της νέας πόλης, τη λειτουργία και συντήρηση των ελεύθερων χώρων, των κοινόχρηστων πολεοδομικών έργων και υποδομών, των κοινωφελών κτιρίων και υπηρεσιών, θεσπίζοντας ειδικό διοικητικό φορέα. Επίσης, το Δημόσιο παραχωρεί το Ολυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοΐας Αγίου Κοσμά και άλλες Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις, μεγάλης οικονομικής αξίας.

Το Ελληνικό Δημόσιο θα συνεισφέρει, λοιπόν, στην «επένδυση» που δεν θα γίνει με ίδιους πόρους του ιδιώτη αλλά με δανεισμό από τις τράπεζες, οι οποίες, κατά τα άλλα, αρνούνται να δώσουν ρευστότητα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Α4. Αναβλητικές αιρέσεις

Ο αγοραστής προστατεύεται με 11 αναβλητικές αιρέσεις (προϋποθέσεις που αν δεν τηρηθούν δεν προχωρά η επένδυση) και μπορεί ν’ απαιτήσει αποζημιώσεις σε περίπτωση που κάποια από αυτές δεν υλοποιηθεί : κύρωση της σύμβασης από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης με ΠΔ, θέση σε ισχύ των ΚΥΑ που αφορούν στην έγκριση των Πολεοδομικών Μελετών, μεταβίβαση στην εταιρεία των εμπράγματων δικαιωμάτων σύμφωνα με το ΣΟΑ ( Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης ) εγκατάσταση καζίνο και θέσπιση γενικού νομοθετικού πλαισίου για την άδεια λειτουργίας, έκδοση αποφάσεων ΣτΕ οι οποίες ν’ απορρίπτουν οριστικά τις αιτήσεις ακυρώσεως, μη ύπαρξη εκκρεμούς αίτησης ακύρωσης, μη έκδοση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης που θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της δομήσιμης επιφάνειας άνω το 5%.

Β.  ΤΟ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΤΙΑΣ ΖΩΝΗΣ, ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Το Ελληνικό μπορεί ν’ αποτελέσει ένα Μητροπολιτικό Πάρκο, χωρίς ούτε ένα τ.μ. νέας δόμησης, που θα περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες :

  • Πράσινους Χώρους που θα μεταφέρουν τη φύση της Αττικής γης σε επιμέρους περιοχές φύτευσης με οικολογική, αισθητική και επιστημονική αξία. Αστικούς Αγρούς.
  • Αρχαιολογικό Πάρκο, με την ανάδειξη των σημερινών αρχαιοτήτων των αρχαίων δήμων Αλιμούντος, Ευωνύμου, Αιξωνής και ανοιχτή ανασκαφή σε μεγάλα τμήματα του χώρου.
  • Κέντρο Σύγχρονου Πολιτισμού με εγκαταστάσεις καλλιτεχνών και συναφών επαγγελμάτων και φεστιβάλ τεχνών διεθνούς εμβέλειας όλο το χρόνο.
  • Αθλητικό Κέντρο και Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών.

Τελικά, στο Ελληνικό μπορεί να δημιουργηθεί ένα Μητροπολιτικό Πάρκο ως σημαντικός Πόλος Περιβάλλοντος, Πολιτισμού και Αθλητισμού, διεθνούς εμβέλειας και ανοιχτός στους κατοίκους της Αττικής, πόλος έλξης εναλλακτικού φυσιολατρικού/πολιτισμικού τουρισμού, που λειτουργεί όλο τον χρόνο και ενεργοποιεί φθίνουσες υπηρεσίες και αδιάθετα ακίνητα στους παρακείμενους δήμους και το παράκτιο μέτωπο από το ΣΕΦ έως το Λαύριο. Μπορεί να δημιουργηθεί ένα Μητροπολιτικό Πάρκο που θα συμβάλλει στην ευημερία των κατοίκων της Αττικής.

Το σχέδιο αυτό είναι εύκολα υλοποιήσιμο σταδιακά και μπορεί να χρηματοδοτηθεί άμεσα από την ορθολογική λειτουργία του Ολυμπιακού Κέντρου Ιστιοπλοΐας Αγίου Κοσμά και από 134 εκατ. € που θα πληρώσει εξ αρχής για τη μετεγκατάσταση των υπηρεσιών του το Δημόσιο, εφόσον υλοποιηθεί το σχέδιο της Lamda Development.

Απάντηση